Hari ini saya menghadiri majlis penyerahan guru baru (Guru Sandaran Siswazah Terlatih atau disebut GSST) yang ditempatkan di sekolah-sekolah menengah. Mengimbas apa yang pernah guru sebelum ini lalui amat berbeza dengan apa yang dialami oleh guru sekarang. Dahulu, penempatan guru tidak dilaksanakan seperti kini yang serba serbi mudah, selesa dan sentiasa dibantu. Guru disambut oleh PPD di Jabatan Pelajaran Negeri, seterusnya disediakan pengangkutan untuk dibawa ke daerah sebelum diserahkan kepada Pengetua sekolah berkenaan yang turut menyediakan kemudahan pengangkutan ke sekolah. Di sekolah jawatankuasa peringkat sekolah telah mengenalpasti kemudahan untuk guru baru termasuk kemudahan penginapan buat sementara dan lain-lain kemudahan sama ada yang diberikan oleh pengurusan sekolah atau Kelab Bilik Guru. Dahulu, guru perlu ‘pandai pandai sendiri’ mencari sekolah di mana ditempatkan sama ada menaiki kenderaan sendiri, dihantar keluarga atau menaiki bas/teksi. Tiada pegawai baik JPN atau PPD yang menunggu dan menguruskan penempatan. Hanya
Kalau inilah perbezaan antara senario penempatan guru dahulu dan kini, maka guru kini adalah golongan yang cukup bertuah. Justeru kumpulan guru baru ini hendaklah bersyukur dengan apa yang dinikmati. Kemudahan yang dinikmati hendaklah dibalas dengan komitmen yan dedikasi yang tinggi untuk berbakti dan menyumbang kepada kecemerlangan sekolah tempat mereka mengajar. Perlu diingat, tanpa murid di sekolah maka tiadalah kerja atau profesion sebagai guru. Kadang-kadang kita mendengar rungutan guru-guru baru apabila mula ditempatkan – antaranya merungut kerana tidak dapat mengajar mengikut opsyen, merungut kerja terlalu banyak, gaji lambat dapat walaupun kadang-kadang disebabkan guru itu sendiri, komitmen terhadap kerja rendah, tidak sukakan murid, sukar bergaul dengan guru senior/lama, sombong, tidak tahan lasak, enggan mengitring pelajar dalam aktiviti luar bilik darjah, mengelak daripada mengikut kursus/kerja luar dan sebagainya. Cara yang paling mudah mencurah rungutan kepada media masa dan sebagainya. Ini yang selalu kita dengar. Walaupun kita tidak boleh menuduh semua guru baru begitu tetapi perbuatan segelintir guru yang sedemikian sebenarnya menyebabkan imej guru baru lain yang mempunyai komitmen tinggi terjejas.
Kadang-kadang keadaan ini berlaku kerana segelintir guru yang menjadi guru bukan memiliki minat mendalam terhadap kerja-kerja guru sebaliknya yang penting selepas keluar universiti mendapat pekerjaan yang menjamin kehidupan mereka. Malah ada sebahagian guru yang menjadi guru kerana tidak serasi dengan kerja lain di sektor swasta umpamanya yang sangat mencabar dan memerlukan komitmen/prestasi kerja yang sentiasa tinggi.
Akhirnya saya teringat kepada nasihat Pengetua saya yang pertama sewaktu saya mula ‘posting’ dahulu yang menyatakan teacher must CARE:
C - COMMUNICATION SKILLS
A - ATTITUDE: GOOD
R - RECOGNIZE STUDENTS AND OTHER TEACHERS NEEDS
E - ENCOURAGE STUDENTS TO LEARN
0 comments:
Post a Comment