Selamat Hari Bapa


Hari Ibu disambut meriah setiap tahun. Bulan lepas kita telah meraikan Hari Ibu dan pada hari ini pula tiba giliran kita meraikan golongan bapa. Bagaimanapun tidak ramai yang menyedari kewujudan hari bapa atau bila tarikh sebenar hari yang tidak kurang pentingnya ini.Pun begitu sambutan Hari Bapa ini agak kurang sedikit hangatnya berbanding dengan Hari Ibu yang diraikan pada bulan lepas. Tidak mengapalah asalkan kita tidak lupa jasa dan pengorbanan ibu bapa kita.

Tidak dinafikan pengorbanan bapa sememangnya besar. Perkara penting untuk melahirkan keluarga bahagia terletak kepada kepimpinan bapa. Hal ini meliputi keupayaan mendidik, menjaga keselamatan, memberi kasih sayang, menyara keluarga, dan mempertahankan maruah. Justeru pengorbanan bapa turut tidak ternilai harganya.

Allah berfirman yang bermaksud: “Dan Tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.” (Surah al-Isra’, ayat 23)

Hari Bapa yang hadir pada bulan Jun setiap tahun tidak harus dibiarkan tanpa pengisian yang bermakna. Sebagai anak kita sememangnya dituntut untuk menghargai jasa dan pengorbanan bapa yang membesarkan kita selaras dengan firman Allah:

“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada-Mu, dan sesungguhnya aku dari orang Islam (yang tunduk patuh kepada-Mu)”. (S. Al-Ahqaaf: 15).

Mungkin dengan sekadar ucapan ringkas pada hari ini dapat mengukir senyuman di bibir bapa kita. Apatah lagi kalau kita mampu menghargainya seperti mana kita menghargai hari ibu setiap tahun. Semoga para bapa semua dapat menjadi ketua keluarga yang memimpin keluarganya membentuk satu unit masyarakat yang positif dan bahagia. Ini hanya boleh dicapai dengan sokongan para ibu dan anak-anak juga.

Lumrahnya, anak-anak memang lebih selesa menyuarakan sesuatu pada ibu. Saya juga masih ingat semasa zaman sekolah dahulu, walaupun saya tahun ibu tidak bekerja tetapi apabila saya memerlukan wang untuk membeli buku dan sebagainya, saya tetap meminta kepada ibu yang kemudian memanjangkannya kepada bapa. Dan bapa dengan penuh tanggungjawab memenuhi keperluan saya walaupun saya tahu bapa memang menghadapi pelbagai kesukaran untuk mendapatkan wang bagi tujuan perbelanjaan anak-anaknya. Dan yang saya cukup tabik dan hormat pada bapa kerana bapa tidak pernah merungut untuk mencari wang, apa yang penting bila tiba masa pasti saya akan dapat dan saya sendiri tidak tahu bagaimana bapa memperolehnya, yang penting anak-anaknya bahagia. Tetapi agaknya saya lebih selesa merujuk kepada ibu kerana ketegasan bapa. Bagaimanapun apabila saya semakin dewasa, menjadi ayah kepada anak-anak, saya semakin memahami keadaan berkenaan.

Terima kasih kepada bapa saya, Haji Adnan yang banyak berkorban hinggalah saya mampu menjadi manusia yang berguna. Saya sentiasa mendoakan kepada ayah saya (yang sekarang berumur 85 tahun) sentiasa sihat dan dalam kerahmatan Allah AWT. Juga Alfatihah kepada almarhum bapa mentua saya, Haji A. Ghani, yang memberi bimbingan kepada saya sepanjang saya menjadi anak menantu beliau.

Selamat Hari Bapa kepada semua para bapa di Malayasia dan seluruh dunia.
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment