Tuesday, June 16, 2009

8 Ciri Menggambarkan Pekerja Bermotivasi


Pekerja yang bermotivasi menunjukkan lebih berkeyakinan dalam melaksanakan tugas-tugas yang dipertanggungjawabkan. Seseorang individu yang bermotivasi sebenarnya dapat di ukur melalui tingkah laku, persepsi, pandangan dan penampilan perwatakan. Justeru itu, terdapat 8 tanda yang menggambarkan pekerja yang bermotivasi iaitu :

1.Minta lebih banyak kerja

Pekerja yang bermotivasi tidak mengenal erti mengeluh dan cepat putus asa dalam melaksanakan tugas. Oleh itu, tindakan terbaik adalah sentiasa meminta lebih banyak tugas berbanding hanya tunggu dan lihat sahaja. Seandainya tugasan yang diarahkan oleh pengurus (pemimpin) hanya mencakupi tugas sederhana. Pihak pekerja perlu bertindak lebih proaktif untuk memajukan organisasi yang ditugaskan. Pemikiran ke arah kerja yang lebih, adalah menjanjikan hasil kerja yang terbaik berbanding hanya berpuas hati pada tahap kerja yang sederhana.

2.Mendahulukan kerja daripada rehat
Aspek ini pula, menjelaskan bahawa setiap saat dalam sehari adalah penting kepada pihak pekerja melaksanakan tugas. Seandainya kerja yang dilakukan hanya bertangguh dari sehari ke sehari, ia tidak akan terlaksana dengan baik. Lantas pekerja bermotivasi memanfaatkan setiap saat dengan tugas yang dipertanggungjawabkan. Hasil kerja yang diterima akan lebih menjadi teratur dan terbaik dengan penjadualan tugas.

3.Berminat dengan kerja
Motivasi yang tinggi dalam diri individu dapat memberi pekerja memilih tugasan mengikut minat dan mampu melaksanakannya. Minat yang tinggi akan menyebabkan pekerja melakukan tugas mengikut keupayaan serta kelulusan akademik yang dimilikkinya. Oleh itu, perlaksanaan hasil tugas akan menjadi terbaik dan sistematik.

4.Berusaha dengan tugasan yang sebenar

Tanda keempat ini menjurus kepada semangat dan usaha yang tinggi dikalangan pekerja. Perlaksanaan tugasan yang diberikan akan dilaksanakan mengikut tatacara yang teratur. Situasi ini agar pekerja dapat berusaha dengan lebih gigih daripada tahap sederhana kepada tahap yang lebih positif dan tinggi. Malahan dapat mendisiplinkan diri pekerja lebih bermotivasi dengan tugas yang dipertanggungjawabkan.

5.Berdaya dan boleh membuat keputusan sendiri

Sesuatu pekerjaan yang telah dipertanggungjawabkan ke atas pekerja adalah tugas yang dipikul, yakin pada kemampuan diri, dan mampu merancang tugas dengan baik merupakan ciri-ciri pekerja yang bermotivasi tinggi. Pekerjaan yang terlaksana dengan baik adalah melalui daya usaha dan kemampuan membuat keputusan sendiri setelah terlaksana tugasan tersebut. Contohnya pengurus (pemimpin) memberikan pekerja tugasan yang perlu dilaksanakan sewaktu ketiadaannya. Seterusnya pekerja tersebut yakin membuat keputusan sendiri.

6.Bersedia untuk bekerja lebih masa

Tanda seoarang pekerja yang mempunyai motivasi baik adalah mereka selalu bekerja lebih masa dan tidak suka ponteng dalam tanggungjawab atau tugas yang diberikannya. Situasi ini akan melahirkan suasana kerja yang baik dan produktif serta efisien. Tambahan pula, pekerja bermotivasi akan datang awal kerja dan pulang lewat pada waktu kerja. Seterusnya akan memantau tugas sehingga lebih masa agar tidak berlaku sebarang kesilapan. Contohnya pekerja bank, waktu kerja adalah diantara 8.30 pagi sehingga 3.30 petang. Tetapi pekerja yang bermotivasi akan memeriksa setiap akaun bank tersusun dengan tepat jumlahnya melebihi masa kerjanya.

7.Sering mencetus sikap positif
Sikap positif adalah tunggak utama dalam melahirkan pekerja yang bermotivasi. Oleh itu, sikap ini perlu diteruskan bagi menjamin organisasi pekerjaan yang kukuh dan maju. Pekerja bermotivasi perlu sentiasa bersikap positif seperti merancang tugasan, hubungan baik dengan kakitangan dalam organisasi, yakin pada setiap tindakan yang diambil, sentiasa cergas dan aktif dengan setiap tugas, dan tidak memikirkan kekalahan serta keburukkan seseorang. Selain hanya melaksanakan tugas sebagai pekerja bermotivasi, silahturahim antara pekerja perlu selari dan seiring.

8.Bersikap terbuka
Individu yang bermotivasi adalah individu yang bersedia dikritik dan tenang dalam menerima teguran oleh sesuatu pihak seperti dengan pemimpin organisasi. Bukan itu sahaja, pekerja bermotivasi menerima teguran agar dapat memperbaiki diri sendiri menjadi pekerja yang terbaik dan dicontohi oleh pekerja lain. Malah menganggap teguran bukanlah tekanan dalam diri tetapi semangat untuk lebih berjaya dalam kerjaya