Monday, November 30, 2009

360-Degree Leader (Pemimpin 360-Darjah)


Hampir 2 bulan saya mempoleh buku 360-Degree Leader (Pemimpin 360-Darjah) versi Bahasa Melayu tulisan John C Maxwell, hadiah daripada seorang guru saya, baru hari ini saya dapat habis membacanya. Agak menyeronokkan kerana input baru.

Maxwell cuba meleraikan masalah yang sering menghantaui ramai pemimpin yang sukar memimpin kerana tidak berada di kedudukan paling atas. Melalui "Pemimpin 360 Darjah" beliau mengutarakan gagasan memimpin ke atas, memimpin ke bawah dan memimpin secara silang. Ini bermaksud semua anggota dalam organisasi dapat berfungsi sebagai pemimpin mengikut atau pada kedudukan masing-masing.

Pada tahap memimpin ke atas, pemimpin akan membantu ketuanya untuk memimpin, melakukan perkara-perkara yang tidak boleh dilakukan oleh orang lain seperti yang diharapkan oleh ketuanya serta sanggup tidak diberi imbuhan kerana melakukannya seperti mana dikecapi oleh pemimpin atasannya.

Sementara memimpin silang membawa konotasi, seseorang pemimpin berkenaan bertindak seperti rakan kepada rakan-rakan dalam organisasinya. Hakikatnya persahabatan merupakan asas penting untuk mempengaruhi orang lain. Rakan sejawat akan sentiasa mendengar kita, mencari asas persamaan antara kita, mempunyai elemen kecindan (humor), dan sentiasa mahu berkongsi keadaan sebenar dalam waktu orang lain tidak mahu melakukannya. Inilah yang menjadi matlamat pemimpin 360 darjah.

Ketiganya, pada peringklat memimpin ke bawah bermaksud bagi mereka yang sudah berada pada tahap pemimpin paling atas, mereka harus bergerak dengan penuh hikmah dan berhati-hati merentasi rakan seorganisasi. Pemimpin perlu melihat mereka dengan penuh harapan, keyakinan, percaya keupayaan mereka untuk melaksanakan impian organisasi dan sentiasa mempunyai sikap mendorong kepada subordinat, malah memimpin pengikut dengan memahami hakikat mereka sebagai individu dan bukannya kelompok semata-mata. Dalam proses memimpin ke bawah ini memerlukan ciri kebijaksanaan tinggi pada pemimpin berkenaan.