Lubang Jalan dan Nilai Kemanusiaan


Semalam saya menghadiri mesyuarat di Muar. Semasa cuba mencari 'parking' bersebelahan pejabat pelajaran di tengah bandar tiba-tiba tayar sebelah kiri saya termasuk lubang yang saiznya muat untuk sebuah tayar kereta. Saya pun hairan bagaimana lubang sebesar itu yang lokasinya di tengah bandar tidak dipasang dengan penutup yang sudah barang tentu membahayakan keselamatan orang ramai. Bila saya meninjau keluar bukan setakat satu lubang tetapi dua lubang sepanjang tepi jalan berkenaan tiada penutupnya. Tidak pastilah sama ada memang pihak berkenaan tidak memasangnya atau sengaja telah dicuri oleh manusia yang tidak punya rasa tanggungjawab. Menurut atenden pam minyak dihadapan jalan yang terus datang meninjau apa yang berlaku mengatakan ini adalah insiden ke 4 kereta masuk ke lubang berkenaan, malah ada kereta yang mengalami kerosakan teruk kerananya. Saya dimaklumkan dan berbulan lubang berkenaan tiada penutup. Seharusnya pihak berkuasa tempatan perlu mengambil tindakan segera kerana kawasan berkenaan adalah berhampiran dengan kawasan parking dan laluan orang ramai. Keselamatan awam adalah lebih penting. Kalau pun benar telah dipasang sesungguhnya manusia yang mencurinya adalah manusia yang tidak punya tanggungjawab dan rendah ketamadunannya.

Beberapa minit selepas itu seorang penunggang motorsikal berbangsa India, dan seorang pemandu Honda Accord berbangsa Cina, dan dua orang pemuda Melayu bermotorsikal selain seorang rakan yang kebetulan lalu di kawasan berkenaan berhenti dan membantu mengangkat serta menolak kereta saya dari lubang berkenaan. Terima kasih banyak-banyak kepada sahabat-sahabat 1 Malaysia yang prihatin membantu saya pada ketika itu. Nasib baiklah bila saya periksa, tiada sebarang kerosakan pada kenderaan saya.

Moral kepada insiden ini bukanlah berkaitan kereta saya yang masuk ke dalam lubang tetapi yang ingin saya tekankan ialah nilai kemanusiaan dan keprihatinan masyarakat negara ini yang masih kukuh. Walaupun berlainan kaum dan agama kita masih punya semangat muhibah untuk membantu antara satu sama lain khususnya mereka yang dalam kesusahan. Inilah contoh kecil konsep 1Malaysia yang boleh kita sama-sama contohi dan kalau ini boleh kita pertahankan, Insyallah generasi kita di bumi Malaysia ini dapat hidup dalam suasana rukun damai. Sebagai rakyat Malaysia tidak kira siapa kita sama ada kita manusia kecil atau manusia besar darjatnya mestilah bersama-sama bertangungjawab memastikan keadaan aman damai dapat dipertahankan. Caranya bukan susah - sekadar kita hormat menghormati, bantu membantu, memahami satu sama lain juga sudah memadai untuk kita merealisasikannya.
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment