Karakter Pendidik Dalam Menjuarai Perubahan

Saya amat tertarik dengan aspek karakter pendidik apabila selesai membaca buku Y.Bhg Dato KPPM - Haluan Kerja Pendidikan - Merealisasikan Agenda Transformasi Negara. Guru tidak dinafikan antara golongan barisan depan yang bertindak sebagai agen perubahan. Sesuailah dengan sajak Usman Awang "Guru Oh Guru" - siapa pun juga kita......semuanya bermula dengan seorang guru....... Justeru tahun ini tema hari guru - "Guru Penjana Transformasi Pendidikan Negara" amat bersesuaian sekali.

Jadi, apakah sebenarnya karakter atau personaliti yang perlu ada pada seseorang pendidik yang akan menjuarai perubahan-perubahan ini? Ada 4 karakter yang digariskan oleh Dato' Abd Ghaffar Mahmud iaitu :

1. Pendidik perlu peka kepada persekitaran pekerjaannya yang telah berubah. Justeru guru hendaklah berupaya mengenalpasti kewujudan faktor atau angkubah perubahan yang baharu. Contohnya jangkaan ibu bapa terhadap pelajar lepasan sekolah, keterlibatan masyarakat (GO, NGO, sektor industri) dalam pendidikan, Transformasi pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah, transformasi pentaksiran dan era digital. Apabila kita peka dengan persekitaran ini mudahlah kita bertindak mendepani penyelesaian berkaitan isu-isu pendidikan di sekolah.

2. Pendidik tidak pernah berpuas hati dengan tahap pencapaian sedia ada. Sehubungan itu pendidik tidak hanya mencanag rekod lamanya yang cemerlang tetapi sentiasa terus mendorong diri untuk mengatasi pencapaian semalam dan mencipta standard baru yang lebih tinggi. Oleh itu apa yang perlu dilakukan ialah memerah ikhtiar, menyertai latihan, menunjau rahsia kejayaan orang lain, membuat inovasi demi mewujudkan budaya kerja yang cemerlang. Itulah yang sepatutnya dipamerkan oleh pendidik kita.

3. Paradigm breaker - pendidik perlu menjadi peneroka penyelesaian baharu terhadap isu-isu yang mendatangkan kekusutan dalam kerja guru ini.  Pendidik perlu memiliki mentality 'can do' - bersedia mendengar, meneliti, mempelajari, memahami dan menerima idea-idea serta konsep baharu demi keberkesanan kerja, kesempurnaan strategi dan pencapaian matlamat untuk menggerakkan jentera pendidikan negara.

4. Sentiasa belajar, sentiasa berusaha menguasai pengetahuan dan kemahiran, mencari peluang latihan dan mencerna idea serta metodogi baharu dalam melaksanakan tugas. Inilah yang dinamakan pendidik yang komited dalam tugas sepanjang hayat. Dalam erti kata lain dapat melaksanakan tanggungjawab dan memacu inovasi tanpa disuruh dan didorong. Apatah lagi dalam era digital kini segala-galanya mudah untuk diperolehi asalkan mempunyai keinginan untuk melakukan dan memperolehnya.
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment