Terima Kasih Cikgu.........katanya.

Saya menerima 121 sms ucapan Selamat Hari Guru daripada anak buah, rakan-rakan guru dan bekas anak murid. Bagaimanapun malam ini saya menerima sms ke 122 yang agak berbeza daripada seorang anak murid saya pada tahun 1990 di sebuah sekolah menengah sya berkhidmat yang jauhnya lebih kurang 200 km daripada bandar Johor Bahru dan merupakan kawasan perkampungan FELDA. SMS beliau kepada saya dan respon saya seperti berikut :

Alex  : Selamat hari guru cikgu - Asp Alekzandra Dawam.
            Troop Comander 4A, FRU KL  (8.25pm)
Azman  : Terima kasih atas ingatan dan tahniah kerana berjaya
                dalam karier.
Alex  : T.ksh ckgu. Ckgu pnh ckp, 'sy xkira kamu nk brcinta ke,
            apa ke, tp mesti struggle',
            Ms tu sy tgh mabuk cinta. Hahaha...
Azman : Itu nasihat supaya anak murid berjaya dan
               bekalannya ialah ilmu.
               Tahniah sekali lagi kerana terus hebat.
               Ketika itu saya nampak awak memang ada potensi
               besar untuk berjaya
               dn kini awak telah menuai hasilnya. Saya doakan
              awak terus berjaya.
Alex  :  Sbnrnya ckgu sy risau esok2 nk kerja apa ckgu.
             Sbb tu kena struggle juga
             spt pesan ckgu dulu. Doa saya lps smbyg tak lupa
             utk semua ckgu2 saya.
             U r the best ckgu bro :-D
Azman : TQVM Alex.

Itulah secebis manisnya pengalaman menjadi guru. Tiadak ada yang menggembirakan selain mendengar anak murid berjaya dan kita masih diingatinya. Walaupun mungkin pengalaman Alex 'kena teruk ' dengan saya, apatah lagi saya adalah guru kelasnya dan kelas berkenaan adalah kelas terbaik harapan sekolah menyebabkan Alex mungkin  tidak menggemari saya pada ketika itu dek 'mabuk kepayang' tapi akhirnya semua yang dilalui memberikan impak yang besar dalam hidupnya.

Namun Alex pelajar yang baik. Selepas diterima berkhidmat dalam PDRM  beliau masih mengingati saya malah banyak membantu saya selaku PK HEM ketika itu untuk berkongsi pengalaman dan bimbingan kepada generasi adik-adiknya di sekolah berkenaan. Beliau adalah antara anak murid yang tidak pernah lupa mengucapkan selamat hari guru setiap tahun kepada saya walaupun telah 20 tahun telah berlalu. Terima kasih Alex.
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment