EMOTIONAL INTELLIGENCE (EI) DALAM PENGURUSAN

Dalam usaha untuk membangunkan modal insan yang terdapat dalam sesebuah organisasi secara lebih berkesan, aspek Emotional Intelligence (EI) perlu juga diberi pertimbangan yang sewajarnya. Ini kerana penggunaan Emotional Intelligence (EI) dalam amalan pengurusan dapat membantu meningkatkan perkembangan peribadi seseorang. Dalam konteks ini, Peter dan John (1990) menyatakan: “Emotional Intelligence (EI) is the ability to perceive emotion, integrate emotion to facilitate thought, understand emotions and to regulate emotions to promote personal growth.”

Dengan memahami dan mengurus emosi dengan berkesan, pelbagai kekusutan dalam situasi kerja seperti masalah stres, konflik dan komplikasi perhubungan dapat ditangani. Malah lebih jauh dari itu, emosi boleh digunakan untuk membakar semangat, meningkatkan motivasi dan merapatkan hubungan silaturrahim ke arah mencapai sasaran/matlamat organisasi. Justeru itu, tuan-tuan dan puan-puan perlu bersikap proaktif untuk meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan amalan Emotional Intelligence (EI) dalam mengurus organisasi pendidikan masing-masing.

Pendekatan pengurusan menggunakan Emotional Intelligence (EI) ini adalah lebih bersifat humanistic dan memberi fokus kepada aspek perasaan dan hati warga organisasi. Oleh itu, pelbagai nilai murni seperti caring (penyayang), empati, hormat-menghormati, berhemah tinggi, toleransi, keramahan, kecindan dan pelbagai nilai yang positif digunakan secara meluas dalam perhubungan dan komunikasi.

Oleh yang demikian, pendekatan pengurusan menggunakan Emotional Intelligence (EI) ini adalah lebih cenderung kepada aspek kepimpinan berbanding aspek pengurusan atau pentadbiran. Berikut adalah fokus pendekatan pengurusan menggunakan Emotional Intelligence (EI) berbanding pengurusan biasa:

1. Memberi fokus kepada modal insan berbanding proses
2. Mengambil berat terhadap perasaan manusia berbanding fakta (facts)
3. Mengambil berat terhadap hati (heart) berbanding pemikiran/ idea (Head)
4. Memberi penumpuan kepada komitmen berbanding kawalan (control)
5. Memberi fokus terhadap nilai berbanding peraturan
6. Menggunakan Persuasion Power (kuasa memujuk) berbanding Position Power (kuasa jawatan)
7. Menggunakan komunikasi secara lisan berbanding komunikasi secara bertulis
8. Menggalakkan inovasi berbanding penggunaan proses dan prosedur yang telah dipiawaikan.

Walaupun demikian, sebagai pengurus dan pentadbir pendidikan, kita perlu memberi pemberatan yang seimbang antara aspek kepimpinan dan pengurusan/ pentadbiran.

Sekiranya digarap dengan baik dan bersungguh-sungguh, Emotional Intelligence (EI) boleh berfungsi sebagai value-added dimension to work (nilai tambah kepada ruang lingkup kerja) dalam organisasi. Melalui pengamalan nilai-nilai murni tertentu yang melibatkan aspek emosi, ruang lingkup kerja yang berikut dapat ditingkatkan:
(i) General mood/ work environment (suasana dan persekitaran kerja) boleh ditingkatkan dengan amalan nilai-nilai seperti optimistic, happiness and job satisfaction (keseronokkan dan kepuasan bekerja)
(ii) Hubungan Intrapersonal pula boleh ditingkatkan dengan amalan nilai-nilai seperti assertiveness (tegas diri), independence (berdikari) dan emotional self-awareness
(iii) Hubungan Interpersonal pula boleh ditingkatkan melalui empathy, social responsibility (tanggungjawab social) dan hubungan interpersonal sendiri.
(iv) Adaptability pula boleh ditingkatkan melalui problem-solving (penyelesaian masalah), reality testing (pengujian secara reality) dan flexibility
(v) Stress management (pengurusan stress) pula boleh ditingkatkan melalui pengamalan nilai toleransi dan impulse control (kawalan terhadap tindak balas)

Keperluan terhadap pendekatan pengurusan menggunakan Emotional Intelligence (EI) ini adalah semakin mendesak dari sehari ke sehari kerana persekitaran yang sentiasa berubah dengan pesat. Kepesatan teknologi ICT sebagai contoh telah mendorong warga pendidik bukan sahaja untuk mempelajari dan menguasai kemahiran menggunakan komputer, malah ramai kalangan mereka telah menggunakannya untuk aplikasi dalam pengurusan seperti pengisian markah peperiksaan, penyimpanan data dan maklumat pelajar dan guru dan seumpamanya.

Justeru itu, pendekatan pengurusan menggunakan Emotional Intelligence (EI) ini amat releven dan sesuai untuk digunakan bagi menangani perubahan dan ketidaktentuan persekitaran. Aspek mengurus perubahan merupakan satu cabaran baru buat para pengurus masa kini. Hal ini telah dinyatakan dengan jelas oleh Michael Fullan (2005) dalam bukunya “Leadership Sustainability” iaitu: “Ordinary leadership gets competence at best. What we need is leadership that motivates people to take the complexities and anxieties of difficult change.”
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment