Angan-Angan dan Merealisasikannya


Hari ini saya ingin menulis tentang angan-angan. Idea ini saya peroleh apabila berbual dengan rakan lama yang katanya suka “berangan”. Ini mengingatkan saya tentang artikel yang pernah saya baca satu ketika dulu yang saya sendiri pun dah tak ingat nama majalah berkenaan.

Sudah 105 tahun sejak pertama kali kapal terbang pertama ciptaan pasangan kembar Orville dan Wilbur Wright berlegar di ruang angkasa. Sebelum tarikh keramat tersebut, siapa sangka manusia mampu terbang bebas di angkasa raya persis kawanan burung di langit biru. Namun sedarkah kita pencapaian besar dalam sejarah teknologi dunia ini bertitik tolak dari angan-angan pasangan kembar tersebut ketika dihadiahkan permainan berbentuk helikopter oleh bapa mereka ketika hanya berusia 2 tahun? Dan kapal terbang hanyalah salah satu contoh dari ribuan malah jutaan ciptaan hebat alaf ini yang hanya bermula dengan secebis angan-angan. Lantas, tiada suatu apa pun yang sepatutnya menghalang kita untuk berangan-angan mengapai sesuatu yang tidak pernah kita fikirkan sebelum ini.

Satu ketika dulu semasa di tingkatan 4, apabila saya berpeluang mengikuti lawatan ke UKM saya memasang angan-angan “suatu ketika nanti pastinya aku akan menjejakkan kaki ke tempat ini – belajar di sini”. Itulah angan-angan saya semasa duduk mendengar taklimat di Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR) pada tahun 1981. Rupa-rupanya apa yang saya selalu cakapkan atau yang saya bayangkan sebenarnya mempunyai kesan psikologi yang mendalam dalam diri saya. Atas usaha saya akhirnya angan-angan saya menjadi realiti apabila berjaya menjejakkan kaki ke universiti berkenaan 3 tahun kemudian.

Dari situ saya sedar pentingnya kita mempunyai angan-angan. Tanpa angan-angan, mungkin kita akan berjaya dalam satu jangka yang pendek tetapi untuk satu jangka masa yang panjang nanti kita mungkin hilang arah. Tanpa angan-angan, perancangan jangka panjang tidak dapat dibuat seperti mana kejayaan pasangan kembar Orville dan Wilbur Wright. Betul juga, kalau tiada gambaran kejayaan macam mana yang ingin dicapai bagaimana mahu membuat perancangan untuk ke arah tersebut.

Hidup tanpa angan-angan adalah umpama kapal tanpa layar. Angan-angan tanpa perancangan umpama kapal dengan layar tetapi tanpa nakhoda. Hilang di tengah lautan, hilang arah tuju. Dengan berimiginasi tentang gambaran anda berjaya di masa hadapan, ia juga sebenarnya akan sentiasa membakar semangat anda untuk mencapai gambaran tersebut. Fikiran manusia sebenarnya dipenuhi dengan gambaran-gambaran dan bukannya perkataan. Oleh itu penuhilah fikiran anda dengan gambaran kejayaan anda di masa hadapan. Insyallah ianya bakal menjadi kenyataan. Cuma yang menentukannya sama ada dalam tempoh yang singkat atau panjang.

Teringat pula saya kepada kenyataan Dr Shukri (Pakar Motivasi) dalam ceramahnya semasa Seminar PKPSM yang saya hadiri bulan lalu di Hotel Paragon Johor Baru iaitu, “Jika ingin berjaya kita mesti bayangkan dengan jelas dalam minda apa yang kita inginkan. Dan sepatutnya kita perlu bayangkan untuk satu jangka waktu yang panjang. Maksudnya kita senaraikan apa yang kita hendak capai akan datang, dalam lima tahun atau dalam sepuluh tahun.” Itu jugalah saya saya katakan kepada anak-anak murid saya yang bakal menghadapi Peperiksaan Percubaan PMR pagi tadi dalam perjumpaan khas dengan saya iaitu “Kalau hendak dapat 9A dalam PMR, bayangkan kenapa kita perlu dapat 9A tersebut”

Dalam konteks kerja pula, apa salahnya kita meletakkan angan-angan untuk menjadi pekerja terbaik mengikut bidang tugas masing-masing. Dari angan-angan kemudiannya kita boleh terjemahkan dalam bentuk perancangan dan pelaksanaan kerja yang sepatutnya dan akhirnya kita mampu jadikan angan-angan itu realiti.

Dalam cerita-cerita klasik selalu juga dipaparkan bagaimana pemuda miskin yang berangan-angan mahu memperisterikan puteri raja yang cantik akhirnya berjaya merealisasikan impian itu walaupun menghadapi pelbagai macam cabaran dan rintangan. Bagi anak-anak muda yang sedang dalam percintaan juga mungkin bermula dengan angan-angan untuk mendapatkan gadis idaman masing-masing sebelum benar-benar memperoleh impian mereka.

Ya, memang tidak ada yang mustahil untuk dicapai. Sebagaimana tiada siapa yang terfikir ratusan tahun dahulu bahawa manusia akan mampu terbang bebas di angkasa menaiki jentera besar lagi berat bernama kapal terbang.

Benar, bukan semua angan-angan akan mencerna kejayaan, namun percayalah setiap pencapaian hebat dalam ketamadunan manusia bermula dengan angan-angan. Walau bagaimanapun, angan-angan sahaja tidak akan mampu membawa kita ke mana-mana. Apa yang lebih penting ialah usaha yang tidak mengenal putus asa serta komitmen dan disiplin demi mengejar angan-angan tersebut. Mungkin anda masih ada tidak mengetahui bahawa pasangan kembar Wright tidak berkahwin sehingga ke akhir hayat mereka kerana terlalu sibuk dan bersungguh-sungguh merealisasikan harapan untuk membangunkan teknologi penerbangan demi kemaslahatan manusia sejagat!

Akhirnya teringat juga saya kepada pesanan Dato’ Tony Fernades (CEO Air Asia) dalam rancangan Nescafe Kickstart yang pernah saya tonton dulu, katanya, “dream high.. If you fall, you still can reach the clouds”. Oleh itu tidak salah kalau kita “berangan” kerana daripada angan-angan semasa beranganlah kita mampu mencetuskan sesuatu yang hebat untuk diri kita. Yang penting kita tidak berangan seperti Mat Jenin...................
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment