Guru Zaman Hang Tuah vs Guru Zaman Android

Apabila kita membaca buku Sejarah Melayu pastinya kita menemui teras ceritanya iaitu lima bersaudara – Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang  Kasturi dan Hang Lekiu yang dikaitkan dengan mahaguru mereka iaitu Aria Putera daripada Bukit Panchalusa. Setelah tamat perguruan Hang Tuah bersaudara kembali ke Melaka dan berjaya menjadi pembesar istana setelah membantu menyelesaikan masalah lanun yang menjadi ancaman penduduk Melaka ketika itu Kisah mereka amat hebat sehinggalah Hang Jebat mati dibunuh oleh Hang Tuah dalam peristiwa yang penuh tragis.

Itulah kisah lagenda kira-kira 500 tahun lalu yang tersebar ke seluruh nusantara. Hang Tuah lebih dikenali berbanding ilmuan lain mengatasi kemasyhuran Tun Perak. Malah tiada ditonjolkan ilmuan Melayu dalam bidang perubatan dan sebagainya selain keluarbiasaan Hang Tuah dalam persilatan. Guru-guru silat juga digambarkan mengajar di pergunungan yang pastinya di gua-gua yang jauh dari masyarakat. Anak murid yang berjaya akan pulang membawa kehebatan ilmu guru berkenaan. Itulah gambaran keilmuan guru pada 500 tahun dahulu di Melaka.

Kini kehebatan seseorang tidak lagi ditentukan oleh ilmu persilatan, sebaliknya pelajar yang ingin membina kehebatan perlu tahu ilmu-ilmu lain seperti ICT, matematik, sains tulen, sains sosial, keagamaan dan lain-lain. Manakala guru pula tidak perlu berada di pergunungan menunggu anak murid dating. Kini guru berada di sekolah dan menara gading dengan murid tidak perlu lagi mendaki gunung sebaliknya hadir bertemu mereka menaiki bas, motorsikal atau kereta.

Justeru, pada zaman Hang Tuah dalam konteks keilmuan guru, semakin klasik ilmu yang dimiliki para guru semakin dia berhikmat tetapi kini sebaliknya. Pada zaman langit terbuka dengan pelbagai kegilaan gadget yang semakin canggih dalam meneroka maklumat – smartphone, android, tablet, netbook, ebook dan lain-lain maka semakin banyak guru menguasai disiplin ilmu kontemporari semasa semakin hebat dan bijaksanalah guru berkenaan. Apatah lagi guru kini berhadapan denzan zaman anak murid dari kalangan generasi Y yang serba mencabar ini.

Kini masyarakat bukan lagi memandang guru berdasarkan kehebatan umpama guru silat pada zaman Hang Tuah. Oleh itu adalah tidak wajar sekiranya guru hanya memiliki ilmu-ilmu lama tanpa memperbaharui ilmu serta kaedah pendidikan yang kontemporari. Lebih malang lagi sekiranya anak-anak murid yang serba cerdik dan matang kini diajar pula oleh guru yang klasik ilmunya. Sehubungan itu jadilah guru yang cerdik yang dapat mengembangkan ilmu sesuai dengan perkembangan zamannya. Guru perlu terus ‘top up’ ilmu-ilmunya. Lagi banyak ilmu merentas disiplin, lagi hebatlah guru berkenaan. Contohnya, guru pendidikan Islam tidak mesti hanya tahu ilmu tauhid, ibadat, muamalat dan disiplin Islam sahaja sebaliknya perlu menguasai ilmu ICT, sains, matematik, bahasa dan sebagainya. Jika situasi ini berlaku maka bertambah versatilelah guru berkenaan.

Moralnya, kita kalangan guru perlu terus belajar kerana ia bagaikan memahat ilmu pada batu, ia mudah melekat dan lebih berguna khususnya kepada guru-guru mudah yang masih punya kekuatan kudrat minda dan fizikal. Semoga semua guru menjadi masyhur bukan kerana pandai bersilat untu berperang dengan orang tetapi kita menjadi masyhur kerana bijaksana dalam membangunkan modal insan kita. Inilah perbezaan kita dengan guru pada zaman Hang Tuah.
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment