Homeostasis dan Pengurusan
Saya menghadiri Persidangan PKPSM Johor di Hotel Paragon selama 3 hari mula isnin lalu. Majlis penutup dilakukan oleh YB Timbalan Menteri Pelajaran yang diwakili oleh Pengarah Pengurusan Sekolah Harian, KPM. Saya tertarik dengan ucapan beliau yang menyentuh tentang analogi kepimpinan yang dikaitkan dengan ‘homeostasis’ iaitu proses yang berlaku secara semula jadi di dalam hayat tubuh manusia. Homeostasis ialah satu proses biologi di mana manusia mengimbangi suhu badan dengan sekitarannya. Apabila cuaca sejuk, seperti di musim hujan, tubuh kita akan menjadi panas, manakala, apabila cuaca sekeliling menjadi panas dan kering, atau kita sedang berada di padang pasir, secara semula jadinya, tubuh kita akan bertindak menyejukkan diri melalui proses perpeluhan. Pendeknya, di dalam apa juga keadaan dan situasi sekalipun, tubuh manusia sentiasa dapat mengimbangi dan menyesuaikan diri dengan alam sekitarnya.
Jika diaplikasikan di dalam konteks pengurusan di dalam organisasi, kita akan dapat menterjemahkan dan kemudian menemukan beberapa refleksi yang berguna kepada kita. Yang pertama, homeostasis di dalam aspek kepemimpinan: seorang pemimpin dikatakan sebagai agen perubahan yang harus dapat sentiasa mengimbangi organisasi dengan situasi di sekelilingnya. Misalnya, banyak sekali inovasi dan perubahan-perubahan yang proaktif yang dilaksanakan oleh kerajaan dan Kementerian Pelajaran Malaysia akhir-akhir ini. Antaranya Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), Pendidikan Wajib, Pentaksiran holistik, Sekolah Bestari, Bantuan Baucer Tuisyen, dan berbagai-bagai lagi. Justeru, ia memerlukan penggemblengan seluruh jentera pemimpin dan subordinat di sekolah untuk sama-sama merealisasikan aspirasi kerajaan itu. Dalam arus perubahan seperti ini, tugas dan tanggungjawab pemimpin dan pentadbir ialah untuk meningkatkan kemahiran dan pengetahuan orang-orang di bawah jagaan mereka. Mereka harus dapat mencipta satu budaya yang responsif kepada perubahan-perubahan tersebut.
Dalam masa yang sama satu suasana yang harmoni melalui proses komunikasi interpersonal yang produktif dapat diwujudkan, bersandarkan kepada semangat kolektif dan akauntibiliti yang tinggi di kalangan kerabat kerja di sekolah. Mengikut pengurusan moden, organisasi yang diharapkan ialah melalui jalinan dan interaksi dua hala, bukan sahaja top-down, tetapi juga bottom-up. Dengan cara ini, keseimbangan dapat diwujudkan sehingga pada satu tahap nanti, antara pemimpin dan subordinat menjadi satu entiti yang akrab dan mesra berasaskan budaya TRUST atau saling percaya-mempercayai antara pihak Pengurusan sekolah dengan guru-guru.
Yang kedua, konsep homeostasis dapat diaplikasikan untuk mewujudkan perhubungan yang kurang menekan atau non stressful relationships. Apabila sesuatu gaya pengurusan di sesebuah sekolah mengambil kira kepentingan pengurusan tanpa tekanan atau non coercive managemant, pemimpin akan bertindak ke arah memupuk semangat kekeluargaan, perundingan dan permuafakatan hingga dapat melahirkan satu pasukan yang kukuh. Lebih-lebih lagi di dalam situasi pendidikan masa kini yang sangat mencabar sifatnya, pengurusan tanpa terlalu menekan ini akan mempertingkatkan lagi rasa kesetiaan (loyalty) guru-guru dan staf sokongan kepada sekolah di mana mereka bekerja. Maka dengan itu, tidak akan berlaku seperti peribahasa Melayu yang berbunyi, `TIDUR SEBANTAL, TETAPI MIMPI LAIN-LAIN’. Justeru melalui proses konsep homeostasis ini, seseorang pemimpin sekolah harus dapat menyesuaikan diri dan mengimbangi gaya kepimpinannya di dalam apa juga keadaan pun, termasuklah dalam meneruskan kesinambungan visi sesebuah sekolah yang belum selesai.
Itulah rumusan yang dapat diperkatakan tentang ‘homeostasis’ seperti disebut oleh YB TMP berkenaan. Menarik untuk direnung dan difikir-fikirkan oleh kita bersama……………….
0 comments:
Post a Comment