Anjakan Paradigma


Saya menerima sms seorang rakan yang meminta macam mana nak menerangkan tentang ‘anjakan paradigma’ kepada rakan lain yang bertanyakan perkara itu kepadanya. Saya pun tak tahu macamana nak menjelaskan kepadanya dalam bahasa yang paling mudah. Mungkin perbincangan ringkas ini boleh membantu. Perkataan anjakan paradigma pernah dipopularkan oleh Thomas Kuhn dalam tahun 1963 (The Structure of Scientific Revolution – www. Taketheleap.com). Mengikut Kuhn, kemajuan saintifik bukanlah satu proses evolusi, tapi satu siri selingan damai yang disentak oleh revolusi intelektual yang menggegarkan. Dalam revolusi ini berlaku satu penggantian dalam tassawur atau konsep 'world view'.

Definisi paradigma di sini lebih merujuk kepada paradigma sebagai model, pola atau cara kita melihat dan menilai satu realiti atau keadaan - satu set peraturan atau kerangka yang kita pegang. Apabila berlaku perubahan dalam paradigma, maka ini disebut sebagai satu anjakan paradigma. Dalam banyak aspek, kehidupan manusia telah banyak berubah. Perubahan ini telah di pacu oleh pelbagai faktor seperti teknologi maklumat dan juga kemajuan di bidang sains yang lainnya. Perubahan- perubahan ini akan mencetuskan perubahan- perubahan lain seperti cara kita berkerja dan seterusnya menuntut penilaian kepada aspek-aspek kerja yang lain dan yang berkaitan. Pemikiran kita juga harus berubah bagi membolehkan kita terus berfungsi seiring dengan tuntutan- tuntutan baru ini.

Secara ringkasnya 'anjakan paradigma' seperti yang saya fahami ialah bermaksud 'ubah kaedah atau ubah cara lama'. 'Ubah' ini termasuklah tukar, buang, tinggalkan, perbaiki dan sebagainya. Dan 'cara' pula ini termasuklah ruang-lingkup gaya pemikiran, kaedah,pentadbiran, teknik, 'approach' dan yang sama erti dengannya..

Di peringkat organisasi sekolah misalnya, telah timbul keperluan sekolah menjadi sebuah organisasi pembelajaran serta dianggotai oleh individu berpengetahuan. Individu dalam organisasi perlu mengubah paradigma lama mengenai peranan mereka dalam konteks peranan baru ini yang memerlukan pembudayaan pengetahuan. Pemesatan dan perubahan di bidang atau peringkat lain yang sekaligus mempengaruhi organisasi dan individu seperti K-ekonomi, kerajaan elektronik, perdagangan elektronik dan sebagainya akan menuntut penilaian semula kepada bentuk dan cara kita berfikir, berkhidmat dan mendapat perkhidmatan. Perubahan-perubahan lain dalam falsafah organisasi seperti keutamaan kepada pelanggan, kualiti, akauntabiliti, budaya kerja cemerlang dan lain-lain memerlukan individu menyemak kembali cara dan struktur pemikiran yang membolehkan pemindahan dan penyesuaian dibuat segera.

Anjakan paradigma dalam konteks semua ini bermakna mengubah kerangka pemikiran kepada realiti-realiti yang dibawa oleh perubahan-perubahan ini serta bertindak mengikut tuntutan-tuntutan paradigma baru. Anjakan paradigma ini juga sesuai digunakan untuk menerangkan peri penting perubahan untuk sesuatu kemajuan berasaskan teknologi atau rekacipta terkini kepada masyarakat. Ini membawa maksud, paradigma akan sentiasa berubah selaras dengan perubahan dunia semasa. Apa sahaja yang menjadi perkara baru pada hari ini akan segera menjadi basi pada keesokkannya. Lebih-lebih lagi yang bersangkutan dengan ICT yang sentiasa berinnovasi menyajikan teknologi terkini. Contohnya telefon bimbit, notebook dan sebagainya. Kerana apabila satu teknologi baru ditemui untuk mengatasi teknologi yang lama, maka satu anjakan paradigma diperlukan bagi menerima pakai paradigma yang baru tadi. Kebarangkalian untuk ketinggalan dalam perlumbaan teknologi amat tinggi jika tidak sentiasa di'update' dengan input terkini.

Paradigma yang sedia ada selalu dikategorikan sebagai paradigma zon selesa - atau comfort zone. Justeru, amat berat bagi mereka untuk meninggalkan paradigma zon selesa itu. Lebih-lebih lagi ia tidak mengganggu gugat status-quo yang dikecapi. Oleh itu, untuk melakukan anjakan paradigma, ia memerlukan satu kesedaran dan kekuatan dalaman untuk merobah kebiasaan itu. Melainkan mereka mendapati zon selesa itu tidak lagi sesuai dengan gaya hidup mereka, lalu inginkan perubahan yang total, maka disitu anjakan paradigma lebih mudah dilakukan.
Contoh paling mudah berkaitan dengan teknologi jam yang kita pakai setiap hari. Dahulu pembuat jam mekanikal terkemuka dunia dikuasai oleh orang Swiss. Tidak mengguna bateri dan mereka sangat bangga dengan kepakaran itu. Tiada siapa yang boleh menggalahkan orang Swiss dalam kaedah pembuatan enjin jam. Akibatnya mereka leka dan selesa dalam paradigma itu lalu tidak memperdulikan idea dan teknologi baru yang lebih bernas. Sehinggalah, Seiko dari Jepun, membuat 'reverse engineering' terhadap teknologi Quartz. Iaitu mengubah keseluruhan paradigma enjin mekanikal kepada enjin Quartz yang menggunakan bateri. Ini telah mengakibatkan perubahan menyeluruh terhadap industri tersebut. Penerimaan jam Quartz yang begitu menggalakkan dari pengguna seluruh dunia menyebabkan penjualan jam mekanikal Swiss jatuh merudum. Hampir-hampir mereka gulung tikar. Akhirnya, pengusaha jam Swiss terpaksa berubah dan menerima pakai paradigma baru dengan memperkenalkan jam Swatch berenjin Quartz untuk menandingi Seiko keluaran Jepun. Mereka bernasib kerana cepat sedar dan berubah untuk kekal dalam persaingan sehingga sekarang.

Untuk beranjak ke satu paradigma yang baru seseorang perlu berani mengambil risiko. Walaupun begitu, menolak yang lama dan mengganti baru bukan bermakna benci, hanya pembaharuan yang dicari untuk menghasilkan produk/output yang lebih menguntungkan/menyenangkan sesuai dengan tuntutan zaman. Ia juga berkait dengan lumrah alam, yang lamakan pergi, yang baru mengganti. Silih berganti hari demi hari. Cuma perkara yang baru dan beranjak dari yang lama kepada yang baru sahaja mungkin terpaksa menghadapi pelbagai macam cabaran, kesukaran dan penerimaan dari segi mental dan fizikal. Malah dalam Islam sendiri kita sering mendengar konsep hijrah dan kebaikannya. Selagi tidak memesong akidah, anjakan paradigma harus dilakukan demi kebaikan. Ia berkonsepkan 'hijrah' dari satu ruang-lingkup lama ke ruang-lingkup baru, dari melakukan kejahatan kepada kebaikan, dari kesusahan ke kesenangan dan begitulah seterusnya.
Share on Google Plus

About AZMAN2020

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment