Dalam teori pengurusan moden, 'empowerment'
yang sinonim dengan 'delegation'
merupakan komponen yang memainkan peranan penting ke arah keberkesanan dan kejayaan sesebuah organisasi. David Alcorne dan Bruce Chadwick
(lihat Groberg D.H.m.s.12) melihat bahawa "
On the whole, corporate America is going to become a place where everyone,
leaders as well as followers, are treated with greater dignity. And how do I
know this? Because those companies who refuse to empower and bring them into
greater partnership with the organization will not succeed". Dalam konteks
Asia pula Stan Shih menjelaskan
"When you talk about management, you have to deal with human beings. You
have to look what they are looking for. Asia is changing. The people here are
better than ever before. People only feel achievement if they can participate,
play a role in decision-making and can enjoy the benefits of ownerships. This
give them motivation (Khoo Kheng Hor.m.s.51).
Seterusnya
'empowerment' guru didefinisikan sebagai penglibatan mereka dalam membuat
keputusan dalam organisasi (Keith & Girling, 1991). Persfektif empowerment
dalam pembuatan keputusan ini berkembang secara beransur-ansur melalui tindakan
pengetua melibatkan guru-guru dalam pelbagai proses seperti belanjawan,
pengurusan staf dan pembangunan kurikulum (Rinehart & Short, 1991 ; White,
1992). Pada asasnya, empowerment telah ditakrifkan sebagai proses di mana
sekolah memberikan ruang membangunkan kecekapan guru untuk bertanggungjawab
terhadap kemajuan diri dan menyelesaikan masalah mereka sendiri. Selanjutnya,
guru yang telah di 'empowered' percaya bahawa mereka mempunyai kemahiran dan ilmu pengetahuan
untuk bertindak berdasarkan situasi dan melalukan penambahbaikan. Guru-guru
sebegini wujud di dalam sekolah yang menyediakan peluang untuk mereka
memperkembang dan memperlihatkan kecekapan ( Short, 1994).
Dunst
(1991) pula mencadangkan bahawa empowerment mengandungi dua isu utama iaitu:
(a) pemerolehan pengalaman yang terdapat dalam organisasi yang mengamalkan
autonomi, pilihan (choice) dan pertanggungjawaban; dan (b) membenarkan individu
mempamerkan dan mempelajari ilmu pengetahuan dan kemahiran.
Secara
umum empowerment memang telah digunapakai di sekolah. Ia melibatkan guru-guru
dan kakitangan dan boleh dijumpai dalam
pelbagai bidang pengurusan sekolah. Dalam kata lain, empowerment dilaksanakan
dalam setiap bidang yang menjadi tugas pengetua di sekolah iaitu bidang kurikulum,
kokurikulum, pentadbiran, perkhidmatan dan perjawatan, kewangan, harta benda
dan kawasan, perhubungan dan iklim dan budaya sekolah (Hussein Mahmood, 1997).
Ken
Blanchard et. al.,1996, menjelaskan bahawa pelaksanaan empowerment merupakan
proses yang berterusan dan melibatkan tiga kunci utama iaitu perkongsian
maklumat dengan setiap anggota organisasi, mencipta autonomi dalam sempadan dan
menggantikan sistem hirarki tradisional dengan pasukan terarah kendiri. Selain
itu beberapa prinsip menjadi asas kepada pelaksanaan iaitu "kecuali empowerment dimulakan dari
atas, ia tidak akan kemana" dan "empowerment bukan memberi individu
kuasa. Mereka telah memiliki kuasa melalui pengetahuan dan motivasi yang mereka
miliki. Empowerment ialah mengeluarkan kuasa yang ada itu".
Kunci
yang pertama, perkongsian maklumat bermakna pemimpin memberi kefahaman kepada
anggota organisasi mengenai keadaan semasa organisasi dengan jelas. Daripada
perkongsian maklumat itu akan terbit perasan mempercayai antara satu sama lain lalu
menghapuskan pemikiran hirarki tradisional yang mana pihak atasan menetapkan
matlamat organisasi dan kemudian diturunkan ke peringkat bawahan. Pekerja tidak
mempunyai komitmen kerana mereka tidak terlibat dalam membina matlamat
tersebut. Sebaliknya di dalam organisasi yang melaksanakan empowerment
matlamatnya ditetapkan secara bersama lalu membangkitkan rasa bertanggungjawab
dan kepunyaan di kalangan pekerja hingga meningkatkan daya kerja mereka.
Membina
autonomi dalam sempadan sebagai kunci kedua merujuk kepada mengklasifikasikan
visi organisasi dan seterusnya mengkaji apakah peranan dan matlamat tiap
jabatan dan individu dalam organisasi untuk mencapai visi tersebut. Dalam pada
itu, nilai-nilai dan peraturan-peraturan tertentu disediakan bagi memudahkan
setiap jabatan atau individu membuat keputusan dalam sempadan struktur dan
prosedur yang telah ditetapkan.
Akhirnya
kunci ketiga, menggantikan hirarki dengan pasukan terarah kendiri
menggambarkan perubahan peranan pemimpin
daripada bertindak dengan cara mengarah
subordinat dalam setiap tugasan kepada
bertindak sebagai fasilitator dan jurulatih. Dalam proses itu para pekerja akan
diberi input-input yang relevan dengan tugas dan tanggungjawab mereka bagi
meningkatkan keupayaan kerja dan keyakinan diri. Akhirnya mereka akan dibentuk
menjadi pasukan terarah kendiri yang bermakna kumpulan pekerja yang
bertanggungjawab terhadap keseluruhan proses atau hasil. Akauntabiliti (rasa
bertanggungjawab) subordinat dilihat dari segi keupayaannya menjalankan fungsinya
tanpa perlu dikawal dan diselia oleh sesiapa kecuali dirinya sendiri dan
seterusnya menilai diri (self evaluation). Mereka akan merancang, melakukan
tugasan dan mengurus tugasan itu dari awal hinggalah akhirnya.
Rumusannya,
Ken Blanchard et. al. (1996) menggalurkan usaha bagi melaksanakan empowerment
haruslah bermula dengan perkongsian matlamat oleh semua anggota organisasi,
dikuti oleh membina autonomi dalam sempadan dan menggantikan hirarki
tradisional dengan pasukan terarah kendiri yang bertindak saling menyokong
antara satu sama lain.
Pemerhatian
dan pengalaman penulis di sekolah mendapati empowerment memang diamalkan oleh
pengetua bahkan pentadbir sekolah yang lain seperti penolong kanan, penyelia
petang dan ketua bidang. Malangnya, proses ini berlangsung tanpa disedari oleh pengetua malahan guru atau
kakitangan itu sendiri. Ini bermakna pendekatan ini dilaksanakan tanpa
perancangan yang rapi oleh pihak sekolah. Justeru, sudah pastilah tindakan itu
tidak mempunyai objektif yang jelas. Maka timbullah pula pesoalan sejauh
manakah empowerment di sekolah mendatangkan kesan positif terhadap organisasi
sekolah itu sendiri.
Blogger Comment
Facebook Comment